Back © 2010 • Privacy Policy • Terms of Use

 

News

 

 

• Hovedforside »

Tilbage til hovedforsiden 

 

• Back to Basics »

Oversigten over de basale værktøjer

 

• Idéedderkoppen»

Retur til den ...

 

• Talekort»

Retur til dem ...

 

 

 

 

Back to Basics

 

 

 

Noget om nogle basale færdigheder, nyttige i mange sammenhænge

 

Følg menuerne herover

 

Om at gå til eksamen

Nu hvor alle mine gamle elever har bevæget sig fra afgangsprøveniveau til eksamensniveau, må vi hellere lige genopfriske et par fif til hvordan man redder sig levende igennem eksamen.

 

Læs i august

Og lad være med at vente med disse råd til læseferien. Læs dem nu, og vend tilbage når der igen bliver brug for det.

 

Til mine yngre lærerkolleger

Fiffene her kunne også med fordel bruges som intro til årets undervisning i dit fag. Og så kan det anbefales at lægge et par prøve-prøvedage ind i årskalenderen mellem skriftlig og mundtlig prøve.

 

Trukket opgave

I eksamenslokalet skal der være blankt papir til din idéedderkop. Husk evt. at aftale med eksaminator før eksamensdagen, og hvis han skulle have glemt det, bed om det på dagen!

 

For hvis der er steder hvor det er vigtigt at bruge sin idéedderkop, er det netop her i denne situation hvor man er presset på alle måder, af nervøsitet, af tidspres, af disponerings-tvivlrådighedsklemmer (hva’ ska’ vi griv’ å gjøre i …).

 

Og her er idéedderkoppen det ultimative styringsinstrument, både i din forberedelse og i din fremlæggelse.

 

Tiden

Hvad vil der være tid til i forberedelsen? Regn altid med at forberedelsestiden er overstået før du aner det. Så når du efter den første idéfase (brainstorming) når til den kritiske fase, kan du passende vurdere hvad der er vigtigst at undersøge nærmere, at slå efter, at gå i dybden med. Hvis der så, mod forventning, viser sig at være bedre tid, kan du jo altid vende tilbage til de mindre betydelige finesser.

 

For husk hovedreglen for eksamen: Det er dig der snakker. Det er dig der kører showet.

 

Og igen, ved eksamensbordet er der heller ikke alverden af tid. Sørg for at de vigtigste grene på din idéedderkop har fået topprioritet. Markér det tydeligt, gerne med rødt eller grønt, så du er sikker på at du fyrer det vigtigste af først.

 

Først hovedlinjerne, så detaljerne! Det er utroligt vigtigt at du disponerer din tid. Du kan ikke nå alt, så sørg i det mindste for at få sagt det du synes er det vigtigste. Men ved hjælp af idéedderkoppen er det jo heller ikke noget problem.

 

Afleveringen

Sig pænt goddag! Sørg for at præsentere dig så tydeligt at censor får fat i dit navn med det samme. Og HUSKat til almindelig høflighed hører også et venligt smil, også selvom du er dærrende nervøs! Og HUSKat de fleste eksaminatorer og censorer <udtale-link følger til denne pluralisform> er dig venlig stemt. For eksaminator er der en selvfølgelig præstige i at hans elever klarer sig godt. Og de fleste censorer er ikke de rene slagterhunde (og tro ikke forhånds-udepågangen-rygter om det modsatte; det har kun én effekt, at din nervøsitet risikerer at ryge op i det ukontrollable felt).

 

Ingen undskyldning, tak! Begynd for alt i verden ikke med en jeremiade om du desværre ikke har nået … jeg har vist ikke helt tjek på … og min syge mosters gamle kat …

 

Servér det du har med overbevisning! Om det så er nok så lidt.

 

Men selvfølgelig er der kød på. Du møder jo velforberedt. Nú er det at et helt års hårdt arbejde skal høste sin belønning.

 

Året før

Går du i gymnasiet, er du jo stud.art. – hvilket ikke vil sige at du studerer til brygmester på Carlsberg eller VM i flaskeåbning. Så hvis du bruger dit år på flaskeåbning og ikke i bogditto, fortjener du ganske enkelt ikke en god eksamen. Men du kan så evt. trøste dig med at det ikke altid går efter fortjeneste; det er der jo en del der kan være heldige med.

 

Realistiske mål

Jeg fik et godt råd af en af mine gymnasielærere (Trolle Bagger på Kalundborg Gymnasium), og det giver jeg gerne videre til dig: “Da man ikke kan nå alle lektier altid, må man sørge for at det ikke er det samme fag der altid negligeres.” Hvis man altid begynder med sit yndlingsfag, kommer man uvægerligt til at forsømme andre fag. Man må sætte sig realistiske ugemål, og derunder hører at man også forbereder sig i spredt fægtning.

 

Til realistiske ugemål hører f’resten også at lektierne tager langt længere tid end du i din vildeste fantasi forestiller dig. Så hold lige lidt igen med “fritidsjob”. Fritid er nemlig en by i Rusland så længe man studerer: Der er altid noget man kan forberede bedre, altid noget man ikke lige nåede at følge op på, noget man bør være på forkant med. Dermed selvfølgelig ikke sagt at du aldrig skal holde fri, misforstå mig ret …

 

Noteapparat

Og som jeg har tordnet, og som du måske nu er ved at indse rigtigheden af, så gælder det om at have et ordentligt noteapparat!

 

Og det er dine egne noter du bliver klogere af, noter fra dit studium af bøgerne, noter fra timerne, noter fra diskussionerne, noter om “det må jeg undersøge nærmere” osv. Igen er idéedderkoppen det uovertrufne redskab. Og sætter du oven i købet dine idéedderkopper ind i en samlemappe i alfabetisk (eller anden) orden (du kan holde rede på), så er du utroligt godt forberedt til eksamensforberedelse og -læsning.

 

Og noterne indgår naturligvis også i din lektielæsning.

HUSKat

  • bare det at tage notater forøger huskeprocessen væsentligt
  • ser du på dine noter igen => igen forøget huskning;
  • gennemarbejdning af noter => endnu en gevinst på det hukommelsesmæssige område.

 

Rep af det lærte

Og endelig hvis du repeterer det lærte (vha. dine noter) efter en kvotientrække (dag 2, dag 4, dag 16 osv.) nærmer vi os en huskefastholdelse af stoffet på noget nær de 100 %.

 

 

Dagen før

I bevidstheden om at du har gjort hvad du kunne (mere eller mindre næsten), kan du med god samvittighed disponere dagen op til og selve dagen for din eksamen.

 

Luk kl. 18! Det er ganske tåbeligt at sidde og læse hele aftenen (endnu værre: natten) før man skal op i et fag.

 

Lav noget andet: Svøm, cykl, gå, spil fodbold! [Skal jeg virkelig anbefale dét sidste her!?!] Alt andet end bøger.

 

Nul sprut. Ikke noget med at gå ud og fejre en godt overstået eksamenslæsning. Vent lige til karakteren ér i hus!

 

Nul piller. Og pas meget på med at dæmpe din nervøsitet på kunstig vis. Nervøsitet er et gode (der naturligvis, som alt andet, ikke skal overdrives), så det er helt normalt. Det får dig til at yde dit bedste.

 

 

På dagen

Vær ikke nervøs

Du er jo godt forberedt. Dit noteapparat er i orden. Du har angrebsmetoderne klar. Din idéedderkop styrer dig igennem Skylla & Kharybdis.

 

Vær nervøs

Som skrevet herover, slå ikke normal nervøsitet ned. Ikke noget pillemisbrug på faldrebet, tak!

 

Backs gamle travere: Du slipper ikke for at jeg endnu engang trækker denne af stalden. – En gang hvor jeg som ung lærer skulle dirigere “mit” kor til en skolekoncert på Toftehøjskolen, var jeg ikke spor nervøs på forhånd. “Dejligt,” tænkte jeg, lige indtil jeg stod på podiet foran koret. Da blev mine knæ som gelé. – Morale: Vær glad for at være nervøs på forhånd. Så går det ikke helt galt når du er på!

 

På gangen

Hver gang(!) man kommer hen til sit eksamenslokale, er der altid en eller anden der får en til at tænke på at det og det har man vist ikke lige tjek på. La’et’ lig’, la’et’ lig’, la’et’ lig’! som De Nattergale synger. Det allerværste man kan begynde at gøre, er at læse på gangen. Stol på dét du har med i bagagen, alt andet er for sent nu.

 

God vind

Og så skal der blot herfra lyde et

 

god vind og held med din eksamen!

 

Nu har vi vist gjort hvad vi kunne.

 

J .b

 

 

 

 

 

Siden her er et supplement til spongenberg.dk

 

 

Pga. tilsanding og virusangreb på den gamle hjemmeside arbejdes der på at flytte hele molevitten. OG da det er ret meget stof det drejer sig om, må processen påregnes at tage noget tid.
Men som et gammelt ord siger:
Den der venter længe nok, kan blive konge af Sverige …